Není tomu tak dávno, co došlo v Zastupitelstvu Plzeňského kraje k bezprecedentnímu odvolání všech členů „Rady“, včetně hejtmanky Ilony Mauritzové. Většina zastupitelů tak dala hlasitě najevo, že s vedením kraje a jeho činností, resp. nečinností, spokojená prostě není! A tak se radní za ODS a TOP 09 museli během chvíle „odporoučet“ a byli urychleně nahrazeni členy klubu ANO 2011. Svým hlasem jsem k této změně přispěl i já, neboť jsem se domníval, že nové, lépe řečeno modifikované, složení Rady by mohlo garantovat vstřícnější a přívětivější postoj ke všem občanům kraje, bez rozdílu!
A bohužel jsem se asi mýlil, neboť již první významnější rozhodnutí nové Rady občany kraje nejenže své občany obešlo, nýbrž se je nejspíše snaží i významně poškodit. O co jde? O nic menšího, než je státem zamýšlená likvidace bývalého vojenského letiště v Líních, tažená záměrem jistých lobbistických skupin, postavit na letištním pozemku o výměře 391 hektarů podnikatelský park s tzv. Gigafactory, určené na výrobu autobaterií. Firma Volkswagen sice halasně slibuje investici přes 100 miliard Kč, a vznik 4500 pracovních míst, ovšem kapacita profesně odpovídajících pracovních sil v regionu je již dávno vyčerpaná. Také sortiment plánované výroby může znamenat nárůst toxicity životního prostředí, bez ohledu na všemožné garance a sliby z všech stran. Napojení na zcela nezbytné vodní zdroje by bylo také extrémně složité a vodohospodáři, nacházející se nejspíše pod politickým tlakem, jen neradi potvrzují, že by toto bylo možné pouze v době mimo období zvýšeného sucha. Bohužel, sucho je v posledních letech prakticky stále! O nárůstu mnoha dalších, obtížně řešitelných problémů sociálních, spjatých s vybudováním související infrastruktury a jejím obsazením zejména cizinci již ani, z celonárodní zkušenosti, dlouze mluvit nemusíme!
Z celé této podezřelé politické aktivity, na které participuje nejen celá vláda, ale nově i Rada Plzeňského kraje, je především jasně cítit politické zadání. Exekutiva svým nedávným usnesením letiště v Líních již prakticky uzavřela a pro stát jej odepsala, a nyní plánuje je předat Úřadu pro zastupování státu ve věcech majetkových. Ten by je následně měl formálně převést na Plzeňský kraj. Ten by se měl tak stát jakýmsi garantem podivného, krátkozrakého a občany velice poškozujícího, nadnárodního neprůhledného byznysu. Proč především podivného? Vláda totiž paralelně uvažuje o dalším využití jiného letiště, a to plochy v Hradčanech na Ralsku, přestože je tento objekt v soukromých rukou. Letiště, kterého je velká část v desolátní kondici. Na rozdíl od letiště západočeského, línského, které je většinově v relativně slušném provozním stavu. Ministryně obrany Černochová již byla údajně vládou pověřena, aby se pokusila zdokladovat, zda se v případě zmíněného letiště na Českolipsku nemůže dokonce jednat o „strategický objekt pro obranu státu „. To by potom samozřejmě znamenalo i odlišnější, a mnohem snazší, přístup státu k jeho získání. I zde by potom ale „létaly miliardy na rekonstrukci areálu a zkuste hádat odkud: z našich daní“. Úplně zbytečně, nebo protože, že máme finančních prostředků v naší zemi nadbytek?
Z postu člena Zastupitelstva Plzeňského kraje jsem tak velice zklamán ostudným postupem Rady, která namísto přímé a efektivní komunikace se zastupiteli a přirozeně také s představiteli dotčených obcí, tedy nejen Líní, ale i Dobřan, Nové Vsi i Zbůchu, jakýmsi pokoutním způsobem komunikuje jinde. Především s některými ideovými souvěrci a spolustraníky ve vládě, ať již jde oficiálně o STAN nebo Piráty, ale neoficiálně také o nově „krajsky opoziční „ ODS a TOP 09, kteří budou v tomto podivném kšeftu s miliardami nejspíše také „držet basu“!. Výmluvy na období „prázdnin a dovolených „, při řešení takto závažné situace, s potenciálem ovlivnit život občanů Plzeňského kraje na mnoho let dopředu, skutečně obstát nemohou, s dotčenými obcemi se jednat prostě musí a krajské zastupitelstvo se mělo sejít na své mimořádné schůzi již dávno! Bohužel, ale jak se zdá, je již „demokraticky rozhodnuto“!
Jiří Valenta, kandidát do Senátu (Plzeň-město)